Wat is een farmaceutisch consult?
Het Farmaceutisch Consult is een gesprek tussen de patiënt en de zorgverlener (apothekersassistent, farmaceutisch consulent of apotheker), waarin de zorgvraag van de patiënt wordt besproken. Wilt u bijvoorbeeld advies over het gebruik van uw geneesmiddel, heeft u last van bijwerkingen, vraagt u zich af of u kunt stoppen met een bepaald middel, of wilt u weten of u uw medicatie veilig kunt combineren met andere geneesmiddelen? Dit soort vragen kunnen besproken worden tijdens een farmaceutisch consult. Wij nemen uitgebreid de tijd om samen uw medicatie door te nemen en u van deskundig en passend advies te voorzien. Dit gesprek vindt meestal niet aan de balie plaats, maar in een aparte ruimte, zodat uw privacy gewaarborgd blijft.
Waarvoor kunt u een farmaceutisch consult aanvragen?
Tijdens een farmaceutisch consult kunt u onder andere het volgende bespreken:
- Het opstellen van een inname of gebruik schema
- Het opstellen van een afbouwschema
- Toelichting op een advies van de arts
- Uitleg over een wijziging in dosering of toedieningsvorm
- Het bespreken van klachten of bijwerkingen
- Het bespreken van een veranderde gezondheidssituatie
- Overleg of uitleg aan een mantelzorger
Kosten en vergoeding
Net als bij de tandarts of fysiotherapeut zijn er kosten verbonden aan een afspraak met de apotheker. In veel gevallen wordt een farmaceutisch consult één keer per jaar vergoed door de zorgverzekeraar. Er is geen vast tarief; de vergoeding hangt af van het type afspraak, uw verzekering en polisvoorwaarden. Ook kan het zijn dat de kosten onder het eigen risico vallen.
Soms worden de consultkosten verrekend met de vergoeding voor het verstrekken van medicijnen. Wilt u vooraf meer duidelijkheid over de kosten? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar om te controleren of uw eigen risico al is verbruikt. Uiteraard denkt uw apotheker graag met u mee.